Open Club Klimmen

Het 5e en laatste campagne filmpje van het CDA-Voerendaal heeft betrekking op de Open Club Klimmen.

Waarom het CDA-Voerendaal de Open Club Klimmen een goed idee vindt, leest u hier:

De ideeën

Open Club Klimmen - Ideeën
Open Club Klimmen – Ideeën
In Klimmen werd er al jaren nagedacht over een vernieuwde gemeenschapsvoorziening.

Tot in 2015 VV Hellas het voorstel lanceerde om samen met te kijken naar het model van de Open Club, werd dit nooit echt tastbaar.

Het Open Club model is vooral gebaseerd op het slim, effectief en multifunctioneel inzetten van ruimte/resources. Hoe kun je maximaal synergie bereiken. Dit past helemaal in een tijd waar duurzaamheid groot geschreven wordt en waar we verspilling tot een minimum willen beperken. Een idee dat groot draagvlak wist te winnen binnen de gemeenschap Klimmen. Niet alleen verenigingen, maar ook de Basisschool, de Kinderopvang en ondernemers bleek dit idee zo aan te spreken dat ze samen de schouders er onderzette en het idee uitwerkte in een ambitieus plan. De Open Club Klimmen. Door het Huis voor de Sport uitgeroepen tot een van hun voorbeeld projecten.

De kartrekkers

Open CLub Klimmen - Kartrekkers
Open CLub Klimmen – Kartrekkers
Bijna 30 verenigingen, instellingen en ondernemers, zijn ruim een jaar samen aan de slag geweest om dit idee van VV Hellas uit te werken. Onder het motto samen staan we sterk, ontstond er binnen de Klimmense gemeenschap een uniek samenwerkingsverband, dat ze zelf de “Ambassadeurs van de Open Club” zijn gaan noemen. Mensen die zien dat de maatschappij veranderd. Dat de overheid steeds meer verantwoordelijkheden terug bij de burgers gelegd. Mensen die zien dat het geen optie meer is om af te wachten tot dat de overheid het wel zal regelen. Nee mensen die begrijpen hoe de participatie maatschappij zou moeten gaan functioneren, die zelf de handschoen oppakken, die het initiatief nemen en met elkaar en de overheid afspraken maken over hoe het zou moeten gaan functioneren.

Een top prestatie die enkel hulde verdiend.

Wij, politiek Voerendaal, moeten er voorzorgen dat dit soort initiatieven ook tot realisatie komen. Opdat meer mensen zien dat participatie, eigen initiatief en inzet beloond worden.

Straks staat er in Klimmen een school dit niet alleen tussen 08:30u en 16:00u geopend is. Ligt er niet alleen een sportcomples dat in het weekend en door de week tussen 17:00u en 23:00u gebruikt wordt.

Er staat een multifunctionele accommodatie, waarin onderwijs, kinderopvang, buitenschoolse opvang, sport, cultuur, ondernemers en inwoners elkaar dagelijks ontmoeten en inspireren en gebruik maken van elkaars faciliteiten, ruimten en kennis.

Er is werk aan de winkel

Open Club Klimmen - Werk aan de winkel
Open Club Klimmen – Werk aan de winkel
De gemeenteraad heeft in juni 2017 voor dit plan € 10 miljoen aan krediet beschikbaar gesteld. Een enorme investering, die de gemeenschap Klimmen de kans geeft om haar leefbaarheid, voor de komende decennia een boost te geven.

Het plan zal nu omgezet naar concrete realisatie. Klimmen moet weer aan de bak. En dat doen ze, met net zoveel enthousiasme en samenwerking. De uitwerking hiervan is inmiddels gestart. Ondanks dat de gemeente de regie heeft, blijven de “initiatiefnemers” veel werk verzetten. Zij bepalen welke ruimten gedeeld kunnen worden, hoeveel van wat nodig is. Dat wordt nu bepaald.

Het CDA is dit uit het hart gegrepen. Dit is rentmeesterschap tonen over je eigen omgeving en gemeenschap. Niet alleen signaleren, maar hand aan de ploeg, zelf met goed onderbouwde en gedragen voorstellen komen. Samen zorgen voor elkaar nu, maar ook naar de toekomst.

Maar nu moet het gemeente bestuur EN de kartrekkers de zelfde kant op sturen !

Open Club Klimmen - de zelfde kant op
Open Club Klimmen – de zelfde kant op
Het CDA in Voerendaal wil dit soort initiatieven van harte ondersteunen en stimuleren. Dit is soort initiatieven zullen we nodig hebben om kleine kernen leefbaar te houden, om kleine gemeenschappen zelfstandig te kunnen houden.

€ 10 miljoen lijkt veel en is het natuurlijk ook, maar als je kijk wat daarvoor terugkomt (een nieuwe school een kindcentrum, een vernieuwd sportpark, een nieuwe gymzaal, etc.) dan is vele malen goedkoper dan als dit allemaal, zoals we traditioneel gewend waren, als afzonderlijk faciliteiten zouden zijn gerealiseerd.

Het CDA zal er op inzetten, dat vanuit de gemeente Voerendaal, Politiek en ambtelijk, samen met de kartrekkers wordt opgetrokken om dit voorbeeld project voor Limburg tot een succes te maken voor de inwoners en toekomstige gebruikers.